Top Social

6 vinkkiä smoothiekulhon rakentamiseen

2018-08-27 06.16.05 3

Smoothiekulhot on ollut nyt viime aikoina melko kovassa huudossa. Mielestäni eroavat perinteisestä smoothiesta ainoastaan hieman paksumman koostumuksen sekä esteettisyyden/koristelu -mahdollisuuksien puitteissa. Tämän myötä olen itsekin hurahtanut kulhojen valmistamiseen, sillä ruuan visuaalisuus järkevissä määrin on iso osa omia ruokailutottumuksia. :)

Kulhoihin löytyy somesta runsaat määrät erilaisia reseptejä ja ohjeita, mutta itse intuitiivisena ruuanlaittajana en ole koskaan ollut oikein hyvä noudattamaan ohjeita, joten haluaisin tässäkin asiassa kannustaa enemmän kokeilemaan ja maistelemaan itse. Näin ei välttämättä tarvitse lähteä edes se kauppalista kourassa ruokakauppaan metsästämään tarvittavia raaka-aineita jotain tiettyä reseptiä varten. Kurkistelee ensiksi vähän omiin kaappeihin ja useasti sieltä löytyykin kaikkea järkevää smoothiekulhoa varten. ;)

On kuitenkin hyvä olla jokin "pohja" mistä aloittaa kokoamaan kulhoa, joten tässä omat vinkkini smoothiekulhon rakentamiseen.

2018-08-19 10.09.48 2

2018-08-29 11.17.50 4

1. Valitse nestemäinen pohja
Valitse itsellesi mieluinen nestemäinen pohja smoothiekulhoa varten. Itse suosin kasviperäisiä tuotteita, mutta mikäli maito kuuluu ruokavalioosi voit hyvin valita pohjan myös maitotuotteista. Kasviperäisenä pohja voi olla esimerkiksi kookosmaitoa, kookosvettä, kasviperäistä maitojuomaa, 100 % tuoremehua, jäähtynyttä teetä tai ihan vain vettä.

2. Väriä kulhoon
Valitse sinua puhuttelevia kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Kasviksista itse tykkään käyttää paljon vihreää mikäli se osuu sen hetkiseen fiilikseen, kuten esimerkiksi pinaattia, lehtikaalta tai tuorekurkkua. Hedelmistä kannattaa mielestäni valita vaihtoehtoja joissa glykeeminen indeksi jää melko matalaksi. (=Glykeeminen indeksi kuvaa ruoka-aineiden imeytyvien hiilihydraattien aiheuttamaa muutosta verensokerissa.) Hyviä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi omena, päärynä, lime/sitruuna, appelsiini, jne... Tietenkin marjoista löytyy myös mahtavia vitamiinipommeja joita kannattaa suosia kuten perinteinen mustikka & puolukka, tyrni, lakka, jne...
Tätäkään ei kannata ottaa liian vakavasti! Kuulostele mieltä sekä kehoa, mitä kehosi tarvitsee juuri sillä hetkellä? Silloin tällöin paikallaan voi hyvinkin olla makea yhdistelmä mansikkaa ja banaania herkkuhetkeen. :)

3. Lisää proteiinin lähde
Proteiini auttaa tasapainottamaan verensokeria ja lisää kylläisyyttä huomattavasti, joten älä unohda tätä steppiä. ;) Proteiinilla on kehossamme myös tärkeitä tehtäviä sen korjaamisessa sekä lihasten kasvattamisessa.
Tässä vain muutamia esimerkkejä:
- pähkinä- sekä siemenlevitteet
- proteiinijauheet
- hampunsiemenet
- chia-siemenet
- pellavansiemenet

4. Älä unohda rasvoja
Rasvoja ei kannata tässäkään liikaa pelätä. Hyvät rasvanlähteet auttaa hidastamaan sokereiden imeytymistä verenkiertoon, mikä on hyvä etenkin jos käytät kulhossasi esimerkiksi makeampia hedelmiä. Rasvoilla on tietysti myös tärkeä tehtävä aivojen toiminnan kannalta.
Tässä muutamat esimerkit mitä voit kokeilla:
- kookosöljy
- MCT-öljy
- oliiviöljy
- avokado
- pähkinät/siemenet
- hamppuöljy
- kookoshiutaleet

Tässä kannattaa käyttää myös hieman pelisilmää sekä maalaisjärkeä. Jos esimerkiksi valitset smoothiekulhon pohjaksi jo valmiiksi rasvapitoisen kookosmaidon/kerman tai proteiinin lähteeksi pähkinälevitteen ei extra rasvaa välttämättä tarvitse.

5. Pienet-suuret extrat
Pienillä lisäyksillä saa smoothiekulhoihinkin halutessaan vielä entistä enemmän poweria sekä sekoituksia erilaisista makumaailmoista. Kokeile lisätä siis rohkeasti myös erilaisia mausteita ja/tai superfoodeja!
- vihjerjauheet
- kurkuma
- maca/lucuma
- raakakaakaojauhe
- basilika/minttu
- kaneli
- luomu hunaja jne...
Tässä vain muutamia esimerkkejä, näissäkin kannattaa käyttää vapaasti omaa luovuutta ja aisteja.

(6. Kaunistavat päälliset)
Tämä vaihe ei koske kaikkia, mutta voi olla sinulle juuri sopiva mikäli tykkäät tehdä ruuastasi kaunista tai haluat smoothiekulhoon enemmän tekstuuria ja suutuntumaa. Itse tykkään päällisten suhteen ilmentää smoothiekulhon makumaailmaa, tarkoittaen että päällisissä toistan hyvin pitkälti samoja raaka-aineita kuin itse seoksessa.
Tässä muutamia esimerkkejä:
- extra hedelmät/marjat
- pähkinät/siemenet
- kookoshiutaleet
- pähkinä- siemenlevitteet
- syötävät kukat
- kuivatut hedelmät/marjat
- laadukas granola
- chia-siemenet

Helppoa, ei mitään tähtitiedettä ja sellaista ruuanlaitto mielestäni kuuluisikin olla. Reseptejä saa noudattaa ja niille on oma paikkansa, mutta aina ei ole aikaa eikä mielenkiintoa tihrustaa ohjeita ja metsästää oikeita raaka-aineita. Intuitiivisessä ruuanlaitossa pysyy mielenkiinto ja lopputulos on uniikki. Joskus luomukset ei toki aina mene ihan nappiin, mutta ainakin kuuntelit ruuanlaitossa itseäsi. Tähänkin harjaantuu ja kokeilemalla oppii juuri ne itselle sopivat makuyhdistelmät.

Aivan kuten elämässäkin, aina ei suunnisteta kartan tai ohjeiden mukaan vaan kuunnellaan ja haetaan vastauksia itsestä. :)

2018-08-15 12.18.10 3