Top Social

Näin parannat itsetuntemustasi

2018-08-16 11.18.14 5

Itsetuntemus on käsitteenä hyvinkin laaja ja sen voi mielestäni myös tulkita oman elämäntilanteen sekä kokemuksen mukaan melko monella tapaa. Itsetuntemuksen miellän itse vahvasti niin, että käännetään katse ikäänkuin sisäänpäin. Tutustutaan ja ystävystytään itsemme kanssa tarkoittaen sitä, että perehdytään ja tullaan tarkkaavaisemmiksi esimerkiksi alitajunnastamme sekä tiedostavasta mielestämme.  Huomaamme myös hienovaraisemmin kehomme tuomat viestit sekä energiat ympärillä. Näin pystytään myös paremmin tulkitsemaan intuitiotamme sekä kanavoimaan energiaamme juuri sinne minne haluamme.
Ollaan hyvinkin tottuneita tarkkailemaan maailmaa meidän näköaistin avulla ja "kääntämällä katseen sisäänpäin" ei me oikeastaan voidakaan käyttää tätä edellä mainittua aistia. Miten ihmeessä sitten voin parantaa itsetuntemustani ja ystävystyä itsemme kanssa?

Noin vuosi sitten otettuani liikunnan takaisin elämääni ja siinä samassa tekemällä kokonaisvaltaisen elämäntapamuutoksen, otin ensimmäisiä askelia kohti parempaa itsetuntemusta. Kaikki lähti oikeastaan myös siitä, kun innostuin lukemaan erilaisia "self help" -kirjoja. Puhdistin ruokavalioni myös siinä samassa ihan huomaamattani ja elämä alkoi näyttää aika erilaiselta. Mikään yksittäinen kirja ei kuitenkaan tuonut ns. "avaimia onneen" eikä edes terveelliset elämäntavat kaikkinensa. Avaimia onneen ei tässä tapauksessa olekaan, vaan pikemminkin olemme ikuisella seikkailulla etsien näitä avaimia nauttien samalla päättymättömästä matkasta.

Mielestäni itsensä kanssa ei voi ystävystyä liikaa ja toisin sanoen emme koskaan tule tuntemaan keitä tai mitä oikeasti olemme. Voi kuulostaa myös lamaannuttavalta, mutta muutumme jatkuvasti ja se itsetuntemuksesta ja itseensä tutustumisesta tekeekin ainakin itselleni niin mielenkiintoista.

2018-08-26 09.36.41 2

Haluan jakaa muutamat vinkit miten itse olen päässyt alkuun itsetuntemuksen parantamisessa. Tapoja on kuitenkin monia ja kuten elämässä yleensäkin, niin tässäkään ei ole absoluuttisia sääntöjä, mutta nämä voivat auttaa sinua pääsemään alkuun.

1. Keskity hengitykseen
Hengittäminen tapahtuu niin automaattisesti että harvoin huomaamme sen edes tapahtuvan ellemme ensiksi laita siihen ajatuksen kautta huomiota. Sen on toki hyvä tapahtuakin automaatiossa aivan kuten muutkin elintoiminnot, sillä muuten mieli voisi olla melko ruuhkainen paikka... :D
Yksi kunnollinen keskittyminen hengitykseen edes kerran päivässä palauttaa sinut läsnäoloon ja käntää katseesi kehoosi ja sen tuntemuksiin. Tämän saman ajatuksen puitteissa myös erilaiset joogaharjoitteet ja meditaatio toimivat samalla tavalla. Alkuun on hyvä aloittaa itselle sopivalla tavalla ja myöhemmin siirtyä esimerkiksi siihen päivittäiseen 15 minuutin aamumeditaatioon.

2. Kirjoita ajatuksia 
Mielemme pulputtaa meille jatkuvasti, me käymme läpi päivittäin hurjat määrät sisäistä puhetta. Se on ikäänkuin huonetoverimme tai kämppis, jota voi olla ajoittain vaikeakin hiljentää. Huonetoveri kommentoi ja rekisteröi melkeinpä kaikkea ympärillä tapahtuvaa ja saattaa myös puhua ikävään sävyyn meistä itsestämme. Älä kuitenkaan samaistu tähän huonetoveriin tai hänen kommentoimiin asioihin, sillä sehän on vain huonetoverisi, et sinä. Tupinoita voi olla hankala hahmottaa, joten ajatuksien konkreettinen kirjoittaminen esimerkiksi paperille toimii tässä apuna ja pääset helpommin käsiksi sisäiseen puheesi.

3. Aseta päivälle intentio/aikomus
Intentio on jotain mihin haluat fokusoida ajatuksesi, kehittää itsessäsi tai arjessa. Se voi olla melkein mitä vain, mutta tärkeintä on että intentio tulisi vankasti sinusta itsestäsi ja juuri sinun arvomaailmastasi. Intentiolla määrität henkisellä tasolla mielessäsi jonkin halutun lopputuleman. Tässä esimerkkejä:
- Aijon rakastaa itseäni tänään enemmän.
- Aijon vastaanottaa ensin, sitten reagoida.
- Aijon luoda syvemmän yhteyden itseeni.
- Aijon tuoda turvaa ja viisautta ympärilleni.
Intentio on hyvä asettaa aina päivän alussa, ottaen siihen aamusta hieman aikaa ja kirjoittaa vaikka muistilapulle ylös. Päivän kuluessa pitää intentio mielessä tehden konkreettisia tekoja sen eteen.

4. Syö puhdasta ruokaa & juo vettä
Kuulostaa varsin yksinkertaiselta, mutta monenkin homman "juju" piileekin itse asiassa juuri näissä yksinkertaisissa ja arkisissa asioissa. Pitämällä huolen kehostasi ravinnon ja nesteytyksen avulla pääset jo pitkälle. Keskity ravitsemaan kehoasi runsaasti vihanneksilla/hedelmillä ja ruokavaliostasi riippuen puhtailla proteiinin- sekä rasvan lähteillä. Vältä prosessoituja ruokia ja keinotekoisia makeuttajia. Pidäthän myös huolen runsaasta veden juonnista. Sitruuna ja laadukas suola voi olla mukava lisä vedessä etenkin aamuisin. Kuuntele tässäkin myös kehoasi ja pistä merkille olotilasi ruokailujen jälkeen. Jättääkö syöty ateria olon virkeäksi, turvonneeksi, vetämättömäksi, sopivan kylläiseksi,.. jne. Käytä näin omaa olotilaasi karttana sinulle sopivaan ravintoon.

5. Vietä aikaa luonnossa
Luonnolla on useita vaikutuksia meidän mieleen, ja etenkin etsiessä sisäistä itseäsi sen tuoma hiljaisuus voi toimia oivana työkaluna. Riippuen mieltymyksistäsi, esimerkiksi lenkki luonnossa tai rantakivillä istuminen voivat olla hyviä vaihtoehtoja luonnossa. Itse ruukaan tehdä kumpaakin mielentilaa ja kehon vireyttä silmällä pitäen.

6. Levitä ympärillesi rakkautta
Tämä on oma suosikkini. Levittämällä rakkautta en tarkoita teeskenneltyä ihmisten rakastamista tai kehumista vaan pieniä tekoja, jotka lähtevät rakkaudesta. Tällaisia tekoja voi olla esimerkiksi vastaantulijalle hymyileminen, oven avaaminen, itsensä kiittäminen, positiivinen kehu tai arvostuksen osoitus toiselle, armollisuus toista kohtaan,... jne. Tässä tärkeää on myös olla odottamatta mitään takaisin, levittää hyvää täysin vilipittömästi ilman vastapalveluksia tai muita odotuksia. Universumi tuo sinulle ennemmin tai myöhemmin kaiken rakkauden takaisin kun löydät sen ensiksi itsestäsi.

Näihin tunnelmiin on hyvä jättää vinkit tällä kertaa. Mikäli aiheista joku resonoi sinulle erityisen paljon ja haluaisit kuulla siitä lisää, laitathan mulle siitä viestiä esimerkiksi Instagramin puolella @anniksas (linkki sivulla).

2018-08-25 01.50.17 2